Kindertekening

Als kind maakte ik graag reliëftekeningen van Nederlandse guldens en vreemde valuta. Dat kon toen nog zonder verre reizen te maken, want ieder land had in die tijd zijn eigen munteenheid. Geld wisselen en daarna uitrekenen hoe duur iets was in Nederlandse guldens, was één van de spannendste avonturen als je op vakantie was in het buitenland. Hoeveel kost een glas cola in Peer (België) omgerekend in Nederlandse guldens? Euh, honderd franc is vijf gulden dus…

Nog leuker was het, als je ook een reliëf-schilderijtje erbij had. Dan kon je de munt inpassen in allerlei landschappen of gebouwen. Een brandweerwagen die een Griekse drachme moest blussen of de mobiele eenheid die een groep Poolse zloty’s arresteerde.

Laats vond ik een map met oude kindertekeningen van mezelf terug. Een middagje heerlijk nostalgisch dagdromen. Maar welke munt ik gebruikt heb voor de volgende tekening, kan ik me echt niet herinneren.

20120831-102555.jpg