Korte conducteurs in te lange treinen.

Dit is – ongeveer – het omroepbericht dat eind oktober 2012 door de intercity van Eindhoven naar Venlo schalde:

Gelukkig mag men eersteklas… staan.

.

De laatste maanden regent het klachten over te korte treinen in de spits. Een deel van die protesten heeft NS zelf over zich afgeroepen door na de zomer de treinen niet meer op de oorspronkelijke lengte (van vóór de vakantie) terug te brengen, maar juist nog verder in te korten. Ongetwijfeld gedaan om kosten te besparen in deze economische crisis, maar zonder voldoende te beseffen dat forenzen – die vaak elke dag op dezelfde tijd dezelfde trein nemen – een verklaring zouden eisen. De eersteklas reiziger voelde zich dubbel gepakt omdat hij nu tweedeklas mocht staan, ondanks zijn dure jaarkaart, en stapte als eerste over op de auto.

Maar een echte verklaring bleef uit. Zo lang, dat defect materieel niet meer als plausibele reden kon worden gegeven. NS_Online draaide zich een wisselstoring in de rondte om er iets zinnigs van te maken maar komt ten slotte ook niet verder dan de standaard tekst:

Met als conclusie dat het wellicht beter is een trein eerder of later te nemen. Iets dat veel mensen wel willen, maar vanwege hun werkzaamheden niet kunnen. En daar valt ook de grote groep NS’ers onder die elke dag naar het simulatorcentrum in Amersfoort reist. Om 08:45 uur moet je aanwezig zijn.

Het bovenstaande filmpje laat echter zien dat het ook anders kan: vertraging door te lange treinen. Het gaat daarbij niet zozeer om de lengte van de trein, maar om het aantal conducteurs dat daarbij minimaal aanwezig hoort te zijn. Staat een trein namelijk in een bocht langs het perron, dan kan één persoon onmogelijk de hele trein overzien en kan deze de trein dus ook niet veilig laten vertrekken. Hij weet immers niet zeker dat er nergens iets tussen de deuren is blijven steken. Tijdens de beoogde rit, heb ik als machinist de conducteur ondersteund. Dat betekende wel dat ik telkens als de deuren gesloten waren, nog 50 tot 100 meter moest lopen naar de cabine. Ik vraag me af of de korte conducteur dat wel omgeroepen heeft: Goedemiddag dames en heren, wij wachten nog even op de machinist die op dit moment buiten loopt op weg naar zijn cabine. Ook hij heeft niet zulke lange benen….

Voordat we te veel goede hoop krijgen, de (aankondiging van) bezuinigingen er ook maar bij.

in samenwerking met